Jodoh

Benarlah kerajaan kita kali ini umpama jodoh pilihan orang tua, bukan kehendak sendiri tapi…

Tak kenal sangat pun.
Minat pun tidak.
Suka pun tiada.
Cinta jauh sekali.
Yang pasti itu bukan calon di hati.

Kita suka pada yang lain.
Dah berjanji sehidup semat1.
Tapi dia yang tak ser1us.
Sepanjang bercinta dia main2.

Janji yg ditabur sebelum nie dia mungk1ri.
Selalu suruh kita berjimat dan selalu kata tak der duit, katanya duit habis dikik1s bekas kekasih lama.
Yg diharapkan boleh la menghiburkan hati tetapi RM30 ringgit jer yg diberi, pastu
Selalu menyak1tkan hati.

Akhirnya kita pasr4h.
Kita ikut cakap orang tua.
Kita pun berkahwin tanpa rasa.

tanpa cinta.
tanpa percaya.
Biarlah apa nak jadi.
Kita sudah pasr4h akibat terlalu kecew4.

Hari berganti minggu dan minggu berganti bulan..
Tiba2 kita bagai tersent4k daripada mimpi yang panjang.
Kita baru tersedar.

Ohhh rupa2nya calon bukan pilihan ini sangat mengambil berat.
Sangat mengasihi.
Sangat menghargai.
Sangat menyantuni.

Rupa2nya juga,
karisma itu ada selama ini.
Cuma ia tertutup dengan sifat merendah diri.

Maka berbahagialah kita dengan pilihan kedua “orang tua” yang lebih mengerti.
“Orang tua” yang bersemayam di balai rong seri.
Terima kasih tuanku berdua atas pilihan ini.

Bekas kekasih lama bagaimana?
ohhh dia masih terkejut sendiri.
Setiap hari menud0h kita diramp4s calon bukan pilihan hati.
Hakikatnya peluang sudah diberi.
Tetapi dia sendiri yang tidak tahu menghargai.

Buat kekasih Lama jangan sed1h & berkecil hati insyallah jika jodoh masih kuat mungkin boleh kembali.

Kuli.

54 BUAH NEGARA KOMANWEL ADA KULI DARI INDIA DAN BURUH CINA, BUKAN MALAYSIA SAHAJA.

Bila kita nak bercakap pasal Malaysia, kita kena baca dan fahami perlembagaan negara ni dulu.

Tak ada Cina, India melainkan identiti berteraskan bumiputera tanah ini, sebagai identiti kebangsaan Malaysia. Bumiputera = Anak negeri Persekutuan Tanah Melayu, Sabah & Sarawak ; orang asal tanah ini.

Tak ada sepatah perkataan pun menyebut Cina, India, Rohingya, Bangla dsb dalam perlembagaan Malaysia tu.

Kedengaran seperti rasis, tapi sebenarnya tidak. Perlembagaan negara lain pun akan berteraskan identiti bumiputeranya.

Kau datang sana, kau asimilasilah jadi orang sana. Cakap bahasa sana. Takkanlah orang Dayak Brazil pulak nak kena cakap Mandarin, Tamil atau Melayu dsb bila kau hijrah ke sana?

Semua pendatang di seluruh dunia mengalami masalah. Masalah di Malaysia ni kecil je sebenarnya, sebab bukan bumiputeranya yang bawa pendatang ni ke sini. Bumiputeranya langsung tak pernah buat pelupusan etnik seperti di Myanmar, China, India dsb dalam pembinaan negara bangsa Malaysia.

Sepatutnya, setelah 62 tahun kita merdeka, masalah ini dah selesai. Semua warganegara patut dah boleh berbahasa Melayu, iaitu bahasa kebangsaan Malaysia seperti yang tercatat dalam perlembagaan Malaysia.

Kenapa bahasa Melayu? Sebab bahasa ini luas di nusantara ni. Beribu tahun penggunaannya di sini.

Banyak kaum dan etnik boleh bercakap bahasa Melayu di rantau ni. Bahasa Melayu juga adalah asas kepada bahasa dan dialek kaum/etnik ini.

Indonesia yang terdiri daripada beRATUS kaum/etnik tu pun terpaksa gunakan bahasa Melayu sebagai teras bahasa nasional mereka ; bukannya bahasa Jawa walaupun pemerintahan mereka pada awalnya didominasi oleh orang Jawa.

Bahasa Melayu inilah yang mengikat perpaduan dan identiti sebagai orang Malaysia ; sama ada yang tinggal di bandar, di kampung, di ceruk hutan, atas gunung, tepi sungai, pesisir pantai, atas laut dan sebagainya.

Masalahnya golongan yang enggan terima identiti bumiputera ini enggan berbahasa Melayu malah lebih gemar berbahasa orang Inggeris.

Bagi Melayu ‘libertard’ yang kebanyakannya lahir di bandar2 besar.. mereka ini membesar di kalangan orang Cina & India yang memang tertumpu demografinya di bandar. Dengan persekitaran membesar yang cenderung ke arah pergaulan membelakangkan bahasa Melayu, mereka fikir inilah identiti Malaysia yang sebenar. Maaf cakap, tak semua orang Cina & India bandar mcm ni.. tapi jumlahnya tak banyak.

Sebab itu kita ada artis macam Sharifah Amani yang keluarkan kenyataan ‘I feel stupid when I speak Malay’.

Bagi Melayu anglofilia ( terhegeh2 jadi orang putih ) pula, mereka ini yang kebanyakannya selalu fikir dengan mendahulukan bahasa orang Inggeris dalam segala urusan boleh menjadikan mereka lebih cerdik. Sebenarnya mereka menjadi ikon untuk membodohkan masyarakat sendiri untuk sama2 membelakangkan bahasa negara dan bangsa mereka.

Ini belum lagi cakap pasal Siti Kasim.

Kesudahannya, bahasa Melayu makin dipandang lekeh oleh orang Melayu yang tak ada jati diri, dan menular pada yang bukan bumiputera yang lupa diri.

Lihat saja ahli lembaga pengarah UiTM, Vivy Yusof yang buat tudung jual pada orang Melayu pun guna penjenamaan bahasa orang putih. Orang seperti ini tak boleh faham pun kenapa jenama terkenal dari negara bangsa maju guna penjenamaan identiti sendiri seperti Korea, Jepun, Itali, Sepanyol, Jerman, Sweden, Norway dsb.

Sudahnya ramai orang kita mengikut, jual baju kurung dan baju Melayu pun pakai bahasa orang Inggeris atas alasan komersial. Ini bukan komersial, tapi ko#€..$i@l.

Ramai orang Melayu yang asalnya dari kampung, bila kurang jati diri & pemahaman tentang Malaysia bila masuk ke arena pekerjaan tiba2 membelakangkan bahasa mak bapak sendiri hingga jadi budaya dan mewariskan pada anak-anaknya.

Sebab itu bila nak buat kempen beli barang bumiputera pun, tak upaya nak guna bahasa bumiputera , tapi guna ‘BMF’. Bila orang Cina jual beras, minyak masak pakai bahasa Melayu, marah pulak dia.

Bahasa antarabangsa ini penting, tapi jangan kita tolak langsung bahasa kebangsaan. Makan tangan kanan, tak bererti kita benci tangan kiri. Tapi gunakanlah dengan betul. Jangan makan pakai tangan cebuk.

Bahasa antarabangsa ini boleh berubah berdasarkan siapa yang jadi kuasa utama dunia. Ini terbukti dalam sejarah dunia. Sebab itu semua negara bangsa jaga bahasa masing2.

Sekarang Amerika tengah bergelut dengan diri sendiri dan juga China.. kalau tiba-tiba Rusia pulak jadi kuasa utama dunia.. kita tak guna lagi dah bahasa Inggeris sebagai bahasa utama dunia.

Ok, berbalik pada tajuk. Kita ambil Guyana, sebuah negara komanwel di Amerika Selatan sebagai contoh. Negara Komanwel ini adalah negara2 bekas bawah pentadbiran Inggeris. Ada 54 buah.

Jadi, tak ada yang unik sangat pun identiti Melayu – Cina – India ni. Kita terpengaruh dengan pegawai dan menteri yang buat iklan pelancongan Malaysia membelakangi identiti sebenar Malaysia iaitu bumiputera2nya. Identiti bumiputer ini yang unik sebenarnya.

Orang kalau nak tengok budaya Cina, dah tentulah negara China sana jauh lagi kaya. India pun sama.

Inggeris menggunakan kuasa di jajahan Indianya untuk mengerah buruh India ( sama lebih kurang macam penghambaan, tapi dalam istilah moden ‘kuli’ ) ke serata negara dalam pentadbirannya termasuklah kita.

Kenapa India? Sebab populasinya ramai, kos kuli ini murah. Kebanyakan kuli yang diambil ini adalah dari kasta rendah yang memang tidak ada masa depan di negara India sendiri.

Inggeris boleh sebat dan kemudian sapu gula pada kulinya untuk pastikan buat kerja.

Orang Cina pula lari dari tanah mereka akibat kemelut perang dan kemarau ekonomi untuk teruskan hidup mencari rezeki di tanah orang lain serata dunia dengan penyeliaan Inggeris.

Sebab itu lepas Perjanjian Inggeris Belanda 1824, Singapura yang asalnya didominasi oleh orang asalnya orang Melayu dibanjiri oleh pendatang Cina sebanyak 2 kali ganda dalam masa 2 tahun saja !

Di Guyana, mereka siap sambut hari pendatang utk memperingati tarikh Inggeris bawak kuli India ke sana & kemasukan pendatang Cina.

Tak ada sekolah jenis kebangsaan Cina / Tamil / dsb.. malah seluruh negara Komanwel tak ada sekolah jenis kebangsaan.

Sebaliknya di Malaysia, ada pulak orang Cina dan India yang datang ke sini berteriak kata orang Melayu itu pendatang di Tanah Melayu sendiri. Tak ke binatang punya perangai tu. Ada pulak orang kita yang bodoh sejarah, tak ada jatidiri terus percaya dan bersama berteriak laungan ini sambil belakangkan bahasa kebangsaan.

Jadi, jgnlah kita duduk bawah tempurung dan meraung dizalimi… sedangkan yg enggan berasimilasi dengan bumiputera, enggan berbahasa kebangsaan Malaysia ni yg khianat sebenarnya dalam pembinaan negara bangsa Malaysia.

Kalau setakat masalah kena ejek masa kecik2 dulu, nama aku Wahyudi ni pun kena ejek Yahudi. Tak ada pulak aku meraung bila dah besar ni, minta istilah Yahudi digugurkan seluruh dunia macam perkataan Keling tu. Dah memang budak2, lumrahlah ejek mengejek di kalangan bangsa apa pun. Tak ada hina pun istilah Keling tu. Aku sangat bangga dengan nama Banjar aku, Wahyudi.

Belajarlah asimilasi.

Yang tak nak asimilasi , tak nak garap semangat dan identiti kebangsaan Malaysia inilah yang bermasalah sebenarnya. Mereka masih berkiblatkan negara asal mereka, tanpa sedar suara mereka bukanlah mewakili segenap bangsa atau negara China & India dalam dunia ni. Suara mereka hanyalah mewakili tembolok dan kepentingan mereka semata.

Proses intergrasi sebenarnya dah gagal. Kita dah cuba 62 tahun. Saya ulang.. ENAM PULUH DUA tahun.

Tiba masanya kita perkasakan perlembagaan Malaysia dan bahasa kebangsaan Malaysia yang sekian lama terabai.

Runtuhkanlah dinding kepartian untuk membina negara bangsa Malaysia.

UMNO kena jenamakan parti politiknya kepada bahasa Melayu seperti dalam logonya ; PEKEMBAR. Perjuangan Melayu apa yang membelakangkan bahasanya? Bila parti besar ini hilang anglofilianya, maka terkesanlah ramai Melayu anglofilia untuk tidak terhegeh2 dahulukan bahasa orang putih. Kita dah merdeka la.. Inggeris dah balik.

Anwar Ibrahim yang pejuang bahasa Melayu tu dulu, kena usahakan supaya Port Dickson dijenamakan ke nama asalnya dalam bahasa Melayu ; Tanjung. Jangan fikir takut hilang undi bukan Melayu & nak jadi PM je. Kalau ini pun tak dapat buat, macam mana nak jadi PM.

Parti politik mana lagi? DAP? Tak payah cakaplah.. Pro Komunis Dan serpihan parti PAP, dia punya Malaysian Malaysia tu saja dah memusuhi perlembagaan Malaysia.

Kita bukan bangsa parti politik. Bukan rakyat parti politik.

Dan yang paling penting, yang paling menjadi batu penghalang kepada perpaduan Malaysia dari anak benihnya lagi.. kita kena hapuskan sekolah jenis kebangsaan. SJK ini tak ada langsung dalam perlembagaan Malaysia.

Parti politik melacurkan perlembagaan Malaysia dengan mewujudkan SJK ini, untuk menang undi.

Cukuplah berpolitik. Kuatkuasakan perlembagaan Malaysia.

Bersama ini saya lampirkan video perbincangan tentang kuli di Carribean. Kalau bagi perbincangan oleh akademik tempatan, nanti kau cakap ini komplot Melayu nak menjatuhkan kaum kau pulak.

HaramkanDAP

HaramkanHINDRAF

WajibkanSekolah1Aliran

StayAtHome

KitaJagaNegaraKita

SelamatkanP.Pinang

SelamatkanSarawak

Gerakan Selamatkan Tanah Melayu

http://wasap.my/601118765749/Gstm